TOERVERSLAGEN

Auteur: Anton Janssen
Aantal KM: 280

Verslag: Terugblik Buitenlandse Toertocht Dolomieten
Na enkele jaren van Butt-stilte is er in 2018 weer buitenlandse meerdaagse toertocht georganiseerd. En wat voor één! Drie jonge en enthousiaste leden van onze club (Geert Dannenberg, Geert Averink, Roelof Janssen) namen het initiatief om deze tocht weer nieuw leven in te blazen. Het traject moest uitdagend zijn, maar wel goed te doen voor een geoefende toerfietser. Het doel van deze tocht was snel gevonden: de Dolomieten in Italië. Waar ter wereld vind je een mooier fietsgebied? Bovendien kent Roelof hier zo’n beetje elke meter asfalt.

Uitgangspunt was een prima, goed verzorgd, hotel en reizen per touringcar. Dit alles was natuurlijk afhankelijk van het aantal deelnemers. Na sluiting van de inschrijving waren er 14 deelnemers. Toch enigszins teleurstellend en zeker niet voldoende om te reizen met de bus. Geen bezwaar om vol enthousiasme verder te gaan met de organisatie. Er werd een personenbusje  en een bakwagen gehuurd. Samen met een personenwagen voldoende om 14 personen, 14 fietsen en bagage te vervoeren. Het vertrek was op maandagavond 17 september en terugkomst op zaterdagavond 22 september. Een gezellige informatieavond kort voor vertrek maakte iedereen alleen nog maar enthousiaster. Iedereen was onder de indruk van de professionele voorbereiding.

Na een voorspoedige nachtelijke reis arriveren we in de morgen bij het prachtige hotel Al Forte enkele kilometers buiten Arabba, hartje Dolomieten. De eerste ervaringen zijn indrukwekkend. Het hotel is gedeeltelijk een oud fort uit de eerste wereldoorlog en ziet er prachtig uit. Dit geldt zeker ook voor de omgeving: groene bergen tot 2000m en daarboven kaarsrechte rotswanden tot boven de 3000m. Niet voor niets is dit gebied werelderfgoed. Dit zal de komende dagen de basis zijn van waaruit we vertrekken voor de dagelijkse ritten en weer terugkomen voor de afterparty.

Dinsdagmiddag maken we de eerste klimkilometers en de volgende dagen zullen er nog vele volgen (zie verslagen). Iedereen, van jong (20) tot oud (63), geniet volop van de indrukwekkende natuur, steile beklimmingen, snelle afdalingen, prima verzorging door Gerda en wat mij betreft zeker de fantastische sfeer binnen de groep. Iedereen geniet op z’n eigen manier, eigen tempo en komt zichzelf tegen op supersteile beklimmingen. Daarvoor is sportfietsen bedoeld! Op vrijdagmiddag is de fietspret voorbij: de fietsen worden ingeladen en op zaterdagmorgen vroeg wordt de thuisreis aanvaard. De reis verloopt minder snel dan de heenreis en op zaterdagavond rond een uur of 11 parkeren we de auto’s weer bij de Reggehal.

Nu, enkele dagen later, als iedereen weer thuis en aan het werk is, blijven natuurlijk de herinneringen en ervaringen. Ook voor mij persoonlijk. Wat heeft deze fietsreis nu tot zo’n geweldig succes gemaakt? Wat mij betreft als eerste de fijne sfeer binnen de groep. Mooi dat leden van onze club, ondanks grote verschillen in leeftijd, fietservaringen, levensstijl, karakter zo met elkaar kunnen omgaan. Dit alles natuurlijk bevordert door een prima organisatie, mooie routes en fantastisch weer.

Ik hoop (en verwacht), als voorzitter en deelnemer, dat er ook in 2019 weer een Buitenlandse Toertocht wordt georganiseerd. Wat mij betreft met meer deelnemers. Niemand hoeft zich bezwaard te voelen: de organisatie zal dusdanige routes maken, dat ze voor iedereen goed te fietsen zijn. Wellicht komt de touringcar dan ook weer in zicht als vervoermiddel? Wat mij rest is Geert, Geert en Roelof te bedanken voor een perfecte organisatie en elke deelnemer voor hun bijzonder positieve bijdrage. BEST BUTT EVER!!

Anton

Verstuurd: 25-09-2018 11:44

Naam toertocht: 1e "VUT-vakantie"

Datum: 24-08-2018

Auteur: Gerda Janssen
Aantal KM: 600
Aantal leden:

Verslag: De 1e "VUT-vakantie" van Anton en Gerda.
Zo heb ik dit jaar onze vakantie genoemd. Sinds dit voorjaar alletwee gestopt met werken; verhuizing en dan met de camper op stap.
8 Juni jl zijn we vertrokken voor onze eerste "VUT-vakantie".
We zien wel waar en hoever we komen...
Het zou te lang duren om een verslag te maken van ruim 3 weken. Daarom alleen een paar hoogte-en dieptepunten.
Hoogtepunten, letterlijk en figuurlijk : mooie ritten door Limburg , het Schwarzwald (Butt 2006 of zo), ronde van Zwitserland kijken bij Leukerbad. Een erg mooie klim ! In Italië bij verschillende meren gestaan. Het Iseomeer is ook een aanrader; maar Arco, noorden van het Gardameer, is en blijft onze topper !
Een zowel hoogte- als dieptepunt was een rit naar de Colli di San Ferno, bij het Iseomeer. De overtocht met de veerboot en de eerst km's zijn nog erg plezierig. Totdat de afslag naar de Col komt: de weg gaat meteen steil omhoog. Een bordje geeft aan : 8 tornantes in 600 meter. Dat voorspelt niet veel goeds. De bordjes die het stijgingspercentage aangeven liegen er niet om : 17% en 18%. Zo blijft het doorgaan. Anton vraagt geregeld of ik niet terug wil. Maar ik wil niet opgeven. Geregeld van de fiets en stukjes lopen. Op het laatst moet ik toch toegeven. Duizelig en misselijk op een muurtje zitten. Dan toch maar terug naar beneden. Je valt bijna over je stuur, zo steil is het! Beneden eerst een terrasje gezocht. Koffie, koeken, chips en cola zijn de beste remedie. Terug gefietst langs de prachtige kustweg langs het meer. En nog een keer een terrasje. Dan gaat het wel weer.
Het vervolg van de vakantie is mooi. Bij het Gardameer prachtig gefietst ten noorden van Riva.
Na nog een paar campings in o.a. Merano en Duitsland na ruim 3 weken weer thuis.
Dit was onze eerste "VUT-vakantie ". Hierna nog 2 x weggeweest, o.a. naar het meer van Annecy. Ook er mooi!
Wie hierdoor geïnspireerd raakt, voor routes en inlichtingen hou ik me aanbevolen :)
Groeten Gerda

Verstuurd: 24-08-2018 12:25

Naam toertocht: Cycle for Hope - sponsortocht

Datum: 23-06-2018

Auteur: Rob Smit
Aantal KM: 200
Aantal leden:

Verslag: Dit jaar had ik me aangemeld voor de sponsortocht voor De Hoop, een GGZ-instelling voor verslavingszorg in Dordrecht. Zaterdag 23 juni is de toertocht Cycle for Hope waar ik me voor had opgegeven: 200 kilometer op de racefiets voor het goede doel.

Aangezien de start om 8.00 uur was, ben ik vrijdag al naar Dordrecht gegaan en heb overnacht in een bed & breakfast. De B&B was gesitueerd in een historische boerderij met geschiedenis. Vroeger was er een grote brand geweest en is een deel van de boerderij weer nieuw gebouwd. In de Tweede Oorlog diende de boerderij als veldhospitaal. Ik sliep in wat vroeger het koetshuis was; ook in het bakhuis had men kamers aangebracht voor de B&B.

Omdat ik zaterdag vroeg zou vertrekken, stond mijn ontbijt al klaar. Men wist dat ik die zaterdag 200 km ging fietsen. Er stond daarom niet alleen een ontbijt klaar, maar ook extra eten dat ik mee kon nemen voor onderweg. Dubbele voorraad aangezien ik zelf ook van alles bij me had. Last van een hongerklop zou ik dus hopelijk niet krijgen.

De start was in het dorp van De Hoop in Dordrecht. In de veronderstelling dat de start van 200 km vanaf 8 uur was, kwam ik rustig even voor achten aan. Een deelnemer vroeg of ik ook nu van start ging, zo ja dan moest ik opschieten, want de start was bijna daar. Oeps, bleek dus dat de start om 8 uur was en niet vanaf ... Gauw alles aan doen en bij me stoppen en de fiets op. Aanmelden lukte niet meer, dus dan maar zonder rugnummer fietsen.

Er stond al een groep van vijf mannen gereed voor de 200 km. Met hen ben ik onder applaus en toejuiching weggeschoten. De eerste paar kilometers heb ik met de vijf kerels gefietst. Hun gemiddelde snelheid en daarmee hun kruissnelheid lag beduidend hoger dan mijn snelheid. Al snel heb ik daarom mijn eigen snelheid genomen en hen laten gaan.

De eerste 45 km ging voorspoedig. Vanuit Dordrecht naar de Lek en dan noordwaarts. Lekker met het windje in de rug door mooie plaatsjes als Groot-Ammers, Nieuwpoort en Streefkerk. Na 45 km was de eerste stop bij een jachthaven / camping. De vijf mannen fietsten alweer door toen ik er aan kwam. Na een krentenbol, wat drinken en even praten met de vrijwilligers bij de post snel weer verder.

Langs de A2 de Lek oversteken om vervolgens weer terug te fietsen aan de overkant. Er was behoorlijk wat wind en die heb ik vanaf de eerste stop eigenlijk alleen maar in mijn snufferd gevoeld. En dan is het best vervelend om alleen te fietsen ... In Krimpen aan de Lek, na 91 km fietsen, was de tweede stop. Na de tweede stop ging de route nog even gelijk op met 140 km, maar al vrij vlot splitste de route zich. Na Gouda ging het onder andere naar Oudewater om vervolgens via Driebruggen naar Bodegraven te fietsen. Bodegraven hebben we geschampt en via Reeuwijk ging het weer naar Gouda en terug naar Krimpen aan de Lek.

De route kende mooie smalle wegen langs het water en ging door kleine plaatsjes. Echter, veelvuldig moesten we ook door grotere plaatsen en langs snelwegen fietsen. De laatste 35 kilometer ging het eerst naar Rotterdam, waar we de Nieuwe Maas via de Brienenoordbrug hebben overgestoken. Vervolgens moesten we onder een heel klaverblad doorfietsen en dan langs de A15 richting Dordrecht. Dat zijn de mindere stukken om te fietsen.

Na ruim 200 km en 8 uur fietsen kwam ik weer terug bij De Hoop. Hier werd ik ontvangen met applaus en een medaille. De sponsortocht was voor De Hoop, en De Hoop zelf was ook nadrukkelijk aanwezig. Zowel bij de start als de finish waren clienten van De Hoop om ons aan te moedigen. Een leuke sfeer.

Bij de finish kwamen de vijf mannen met wie ik gestart was om me te feliciteren met deze mijlpaal. Ook kreeg ik nog een witte roos met een briefje: “je ben een kanjer” (geen typefout van mij, is letterlijk hoe het erop stond). Erg leuk om zo binnengehaald te worden.

Het was vanwege de wind, die ik het grootste deel van de tocht als vijand kende, best wel zwaar. Het was voor mij ook de eerste keer dat ik 200 km heb gefietst op 1 dag. Maar het was zeker de moeite waard. Vooral omdat ik mocht fietsen voor het inloophuis van De Hoop. Diverse mensen hebben mij gesponsord voor een totaalbedrag van EUR 405. En ook dat vind ik een mooi resultaat.

Strava: https://www.strava.com/activities/1656995333

Verstuurd: 24-06-2018 16:13

Naam toertocht: Verkennen 110 km route Groesbeek t.b.v. het jaarlijks uitstapje.

Datum: 27-04-2018

Auteur: Henk en Jannie
Aantal KM: 110
Aantal leden:

Verslag: Het is koningsdag en dus een mooie dag om naar Groesbeek te trekken samen met Jannie.
Vorig jaar is het jaarlijks uitstapje afgelast vanwege onzekere weersomstandigheden.
Maar goed ook want die zaterdagmorgen  daverde de regen op onze caravan. (Wij waren toen in Groesbeek voor een korte vakantie.)
Dit gaf mij mooi de gelegenheid om de route voor het jaarlijks uitstapje nog wat te verbeteren.
Nadeel voor mij is dat de verbeterde route toch weer moest worden verkend.
Voordeel was weer dat ik nu een mooie smoes heb om nog eens door deze mooie omgeving kan gaan fietsen.
Jannie en ik vertrekken vanaf het Balkon van Groesbeek, wat ook het vertrekpunt zal zijn op 26-mei.
Een erg mooi gelegen bed & breakfast boven op een berg in de buurt van Groesbeek.
We dalen af naar Groesbeek en bij het binnenrijden van Groesbeek krijgen we direct een stevige klim voor de kiezen. Deze klim loopt door een wijk van GB naar een beboste heuvelrug achter GB. We rijden verder over licht geaccidenteerd terrein tot aan de Mookerheide. Hier ook weer een stevig oplopende weg. We rijden verder over regelmatig rustige weggetjes door een erg mooie omgeving en nergens is het vlak hier. We rijden echt door het grens gebied Nederland, Duitsland. Soms in Duitsland, dan weer in Nederland.  Het terrein is hier licht geaccidenteerd.
Langzaam komen we in een gebied dat wat vlakker wordt, we passeren een heel mooi Duits molentje. We komen nu in een gebied dat voor mij weer nieuw is. Als het goed is dat komen we langs een Duits slot in een wat erg afgelegen gebied, ik weet niet zeker of we hier langs kunnen.
We stuiten op een kort stuk puinweg, het is ongeveer 250 meter lang voordat we door een poort fietsen. Dat weggetje moet kunnen beoordeel ik, even kalm aandoen!
 Max 10km/h mag hier worden gereden, hier kunnen we ons ook beter aan houden, is privé terrein!
We rijden nu richting de Rijn via een heel mooi maar smal weggetje. Hier maar geen risico nemen want  je kunt hier niet door de bochten kijken. Maar goed dat we rustig reden want in een kijk ik tussen twee grote koplampen van een vuilophaalwagen, toch wel link als je hier hard rijdt bedenk ik mij. (Een gewaarschuwd mens telt voor twee!)
We rijden met de wind in de rug over een fietspad op de Rijndijk, links de Ooipolder, rechts de Rijn.
We stoppen bij het koffieadres dat we ook aandoen op 26 mei om daar afspraken mee te maken. De Gelderse poort, Millingen a-d Rijn.
Vervolgens rijden we verder tot het Duits-Nederlands gemaal, een gemaal dat de Ooipolder droog houdt. We gaan nog een stukje door de Ooipolder voor de nodige kilometers en om aan te komen bij de stuwwal waar de klimmen zitten in de finale van deze tocht, op deze stuwwal ligt Berg en dal en de buitenwijken van Nijmegen.  Gelukkig hebben we het de hele dag rustig aangedaan want het venijn zit toch zeker wel in de staart met als topper de Oude Holleweg, best een heftige klim! (Max 12%.)
Hier rijden we wel een heel stuk in bebouwde kom maar wel over rustige wegen.
We rijden weer richting de zeven heuvelenweg om weer terug te komen bij het B&B het Balkom van Groesbeek.
Als je de tocht in een keer goed rijdt dan is hij 110 km en 940 km’s.
Ik vindt het een mooie tocht met veel variatie in een mooi gebied.
We zijn nieuwsgierig wat jullie er van vinden, komende week start de mogelijkheid om je op te geven.
Er is ook een MTB route van 50 km. Deze moet nog worden verkent, gaat binnenkort gebeuren!
Voor de racefiets komen er drie routes:
• 60 km met weinig hoogte verschil,
• 110km zo als beschreven,
• 120 km met een extra lus bij de 110 km.
Geef je op het is zeker de moeite waard! (Zie ook Strava!)
Hou de website in de gaten voor de opgave en de nodige informatie!